The medico-social significance of education of patients with bronchial asthma
Abstract
Both aspects are significant in the problem of education of patients with bronchial asthma: as rise of patient’s accomplishments, more careful execution of prescriptions, improvement of course of asthma, as well mental and emotional condition of patients that have direct influence on quality of their life.
The medico-social significance of education of patients including it’s influence on mental and emotional realm of patients was studied in this research. Besides improvement of medical characteristics it was demonstrated that parameters of condition of vegetative nervous system were progressed considerably, and emotional stress was decreased. These results were obtained with the help of the special questionnaire, the Lusher’s test, cardiointervalography according with R.M. Baevsky.
Our data prove importance of education of patients and demonstrate an additional side of efficacy of that education – influence on mental and emotional status of patients.
About the Authors
K. A. GarkalovRussian Federation
A. S. Belevsky
Russian Federation
References
1. Адо А.Д. Социальное и биологическое в проблеме бронхиальной астмы // Клин.мед. — 1982. — № 2. — С. 4—10.
2. Булатов П.К. О неврогенных факторах в патогенезе и клинике бронхиальной астмы // Бронхиальная астма. — Л., 1962. — С. 9—27.
3. Волков В.Т. Деонтологические аспекты реабилитации нервно-психических расстройств у больных бронхиальной астмой // Реабилитация нервно-психических больных. — Томск, 1984. — С. 64—68.
4. Квасенко A.B., Зубарев Ю.Г. Психология больного. — Л., 1980.
5. Ковалев В.В. Личность и ее нарушения при соматической болезни // Роль психического фактора в происхождении, течении и лечении соматических болезней. — М., 1972. — С. 47—50.
6. Копана О.С., Суслова С.А., Заикин Е.В. Экспресс-диагностика уровня психоэмоционального напряжения и его источников // Вопр. психол. — 1995. — № 3. — С. 119—133.
7. Николаева В.В. Влияние хронической болезни на психику. — М., 1987.
8. Федосеев Г.В., Куприянов С.Ю. Бронхиальная астма как способ патологической адаптации к микросоциальной среде // Тер арх. — 1985. — № 5. — С. 31—36.
9. Филиппов В.П. Психосоматические соотношения при бронхиальной астме: Дис. ... канд. мед. наук. — Л., 1976.
10. Чучалин А.Г. Бронхиальная астма. — М., 1985.
11. Lefevre F., Just J., Grimfeld A. Psychology of adolescent asthma // Med. Hyg. — 1993. — Vol. 51. — P. 1440—1442.
12. MONICA Psychosocial Optional Study. Suggested Measurement Instruments. (WHO Facsimile Urgent. 3037 MRC. August.). — Geneva, 1988.
Review
For citations:
Garkalov K.A., Belevsky A.S. The medico-social significance of education of patients with bronchial asthma. PULMONOLOGIYA. 1996;(4):28-33. (In Russ.)